Nasz samochód nieważne czy tani, czy bardzo drogi, starszy czy dopiero co kupiony, mały czy większy, zawsze jest dla nas cenny i wartościowy. Kiedy oddajemy go do naprawy, szczególnie do nieznanego nam warsztatu samochodowego, przepełnieni jesteśmy różnymi obawami. W końcu wiele może się zdarzyć. Z reguły staramy się obdarzyć warsztat samochodowy zaufaniem, ale trzeba też liczyć się z nieprzyjemnymi incydentami, dobrze zatem jest wiedzieć, za co odpowiada właściciel stacji napraw.
Przekroczenie terminów naprawy samochodu przez mechanika
Problemy warsztatu mogą być spowodowane niewywiązaniem się z terminu naprawy. Odpowiedzialność warsztatu samochodowego za auto w takiej sytuacji rośnie.
W artykule 478 kodeksu cywilnego jest zapisane, że dłużnik będący w zwłoce odpowiedzialny jest za uszkodzenie bądź utratę przedmiotu świadczenia, chyba że utrata bądź uszkodzenie nastąpiłoby także wtedy, gdyby świadczenie zostało spełnione w czasie właściwym.
Zapis ten, w sytuacji opóźnień w naprawach pociąga do odpowiedzialności warsztat samochodowy. W sytuacji przekroczenia terminu zleconej usługi warsztat odpowiedzialny jest za działanie siły wyższej. Nawet przypadkowe uszkodzenie pojazdu, lub jego utrata, nie zwalniają go z odpowiedzialności.
Nieprawidłowo wykonana naprawa samochodu i jej konsekwencje dla warsztatu
Bardzo częste jest złe wykonanie usługi, co może powodować kolejne uszkodzenia samochodu. Odpowiedzialność w tego typu sytuacji określona jest w dwóch miejscach: kontraktowym i deliktowym. W pierwszym przypadku odpowiedzialność wynika z umowy. W drugim z przepisów prawa.
Odpowiedzialność na mocy umowy świadczy, że za nieprawidłowe wykonanie lub niewykonanie zlecenia, odpowiedzialny jest dłużnik. Zwolniony z obowiązku może być, kiedy szkody wystąpiły w wyniku okoliczności, za jakie nie ponosi odpowiedzialności.
Warsztat odpowiedzialny jest za przyjęty do naprawy pojazd, w oparciu o przepisy dotyczące rękojmi, w przypadku wykonania naprawy. Znajdziemy je w artykule 638 kodeksu cywilnego. Kiedy w trakcie użytkowania pojazdu w czasie do 2 lat od reperacji zauważone zostaną pewne wady, klientowi należeć się będą żądania z tytułu rękojmi. Zakłada się w takim przypadku, że wada istniała już w chwili wydania samochodu właścicielowi. Klient może wtedy domagać się wymiany na niewadliwy element, naprawy lub obniżenia ceny. To klient wybiera formę, która jest dla niego satysfakcjonująca i jest to wiążące dla warsztatu.
Co w przypadku kradzieży samochodu? Czy warsztat samochodowy bierze odpowiedzialność?
Umowa związana z naprawą pojazdu łączy w sobie cechy umowy o dzieło i umowy przechowania. Oznacza to, że warsztat zobowiązany jest przechować samochód na czas naprawy w niezmienionym stanie. Odpowiedzialny jest za niego także w przypadku kradzieży. To samo tyczy się obiektów znajdujących się w samochodzie.
Jeżeli zdarzyło się tak, że spotkało nas nieszczęście i doszło do kradzieży pojazdu lub jakichkolwiek rzeczy w nim pozostawionych, należy zgłosić zdarzenie na policji. Oczywiście w pierwszej kolejności winą obarczony jest właściciel warsztatu samochodowego, jednak kiedy udowodni on, że auto i wszelkie przedmioty, które się w nim znajdowały, były odpowiednio zabezpieczone, uznany zostanie za niewinnego zaistniałego zdarzenia. Nie zostawiajmy jednak w samochodzie żadnych wartościowych przedmiotów, losu nie trzeba kusić.